fredag 24 april 2009

Inlägg D - Kampanjjournalistik

När tidningarna använder sig av kampanjjournalistik väcks debatt om den objektiva journalistiken. Får media utnyttja sin makt att påverka människor utan att låta alla sidor komma till tals?

Svaret är naturligtvis inte självklart och gränserna kan vara otydliga. Jag tror dock att debatten som så ofta underestimerar läsarna - de "vanliga" människorna. Givetvis ska journalister sträva efter att vara objektiva. Det är så klart svårt att bilda sig en uppfattning utan att få alla fakta. Men när de stora tidningarna bedriver kampanjournalistik så är de ju tydliga med sina metoder. När det gäller den aktuella "Free Dawit"-kampanjen, eller andra - exempelvis Rosa Bandet, är det uppenbart att det rör sig om just kampanjer. Läsaren vet att tidningen har tagit ställning och att de lyfter fram viss informtion för att engagera flera.

Visst används kampanjjournalistik inom olika områden för att medvetet lura och undanhålla. Men när det gäller de stora tidningarna så tycker jag att det framgår tydligt att de för kampanj. Frågor som rör miljö, hälsa, våld och mänskliga rättigheter är så pass stora att vi alla är mer eller minde insatta i ämnena redan från början. Vi berörs alla och vi har också möjliget till fördjupning.

I debatten om Dawit-kampanjen säger vissa röster att tidningarna är orättvisa som lyfter fram en individ när det är så många i världen som blir illa behandlade. Jag skulle vilja säga tvärtom! En sån här kampanj väcker intresse för människorättsfrågor och jag tror att många engagerar sig vidare.

Vi lever ju i värld som är så full av påverkan i form av reklam, propaganda och vinklingar att vi tidigt lär oss att läsa och lyssna kritiskt. Jag tror att vi i Sverige har större förmåga än vad vi ibland själva ger oss cred för. Vi klarar nog av den kampanjjournalistik som våra dags- och kvällstidningar "utsätter" oss för. Vi litar inte blint på det som står skrivet, och att debatten gång på gång blossar upp är väl ett tecken på vår medvetenhet.

Jag hoppas att jag har rätt!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Håller med dig i allt du skriver utom i att jag inte tror att alla kan genomskåda vad som är kampanj eller inte.Därför kan jag känna mig lite dubbel, jag tycker att man har som uppgift att engagera och informera, men att man måst var tydlig. Hur som helst, det finns många medvetna där ute!
    hälsar Vanni

    SvaraRadera